Ds. A. Schot
TULIP
TULIP
Op de catechisatieles over de predestinatie kwamen de vijf punten van het Calvinisme aan de orde. Deze kunnen worden samengevat met het Engelse woord: TULIP. Dit zijn de eerste letters van vijf Calvinistische leerstukken. Ds. Van Aalst schreef in De Saambinder van januari 2013:
Neen, het is nog lang geen voorjaar, wanneer de tulpen weer gaan bloeien. Maar toch moeten we het over de tulp hebben. Liever nog in het Engels over de ‘tulip’. Want die vijf letters hebben we nodig om u wat uit te leggen. Namelijk respectievelijk de T – U – L – I en de P. Internationaal gezien – vandaar het Engels – zijn dit de beginletters voor vijf wezenlijke zaken van de gereformeerde belijdenis. En eigenlijk vormen die vijf woorden tegelijkertijd een samenvatting van de Dordtse Leerregels. Dat is voor jong en oud misschien gemakkelijk om te onthouden. Even afgezien van het Engels natuurlijk.
Wanneer u deze vijf beginletters nu samen neemt, dan vormen ze het woord ‘tulip’, of te wel de boven bedoelde tulp. Een internationaal herkenningsteken van de bijbels-gereformeerde leer van vrije genade. De samenvatting van de belijdenis en de doorleving ervan. Is die u van harte lief? Er wordt niet voor niets gezegd dat daarin God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar op het diepst vernederd. En zó is het…! Onderzoek uw hart maar.
Total depravity
Het eerste kernpunt van het Calvinisme is ‘Total depravity’. Dit wil zeggen dat de mens totaal verdorven is door de zonde. Er zijn voldoende teksten die als bewijs dienen voor dit leerstuk. Te denken valt aan Romeinen 5:12, 2 Timotheüs 2:25, Markus 4:11, 1 Korinthe 2:14, Psalm 51:5, Gezang 6:5 enz. Het is dus onbijbels om dit niet te onderschrijven. De praktijk leert dat mensen het soms wel als leerstuk onderschrijven, maar het toch in de praktijk radicaal loochenen. Men veronderstelt dat een zondaar nog kan geloven, zich kan bekeren, Christus kan aannemen enz. Onze ellende is echter zo groot dat wij totaal onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Het is niet alleen nodig dat wij dit leerstuk vasthouden. Het is ook nodig dat wij het inleven in ons hart. De Heere ontdekt Zijn kinderen aan hun totale verdorvenheid. Zo verliezen zij alle verwachting van zichzelf. Nooit zullen zij de verlossing aan zichzelf toe kunnen schrijven. Evenals de andere kernpunten van het Calvinisme is deze leer tot eer van God en tot verootmoediging van de mens.
Unconditional Election
De u in de naam Tulip staat voor Unconditional Election. God heeft Zijn kinderen uitverkoren. Die verkiezing is unconditional, dat wil zeggen: onvoorwaardelijk. De verkiezing hangt niet af van voorwaarden die de mens moet vervullen. We vinden de leer van de verkiezing onder andere in: Johannes 15:6, Romeinen 9:21, Romeinen 9:15, Efeze 1:4-5. De uitverkiezing is de bron van de zaligheid. Vaak wordt gezegd dat de uitverkiezing behoort bij de verborgen dingen. Dat is niet waar. We weten niet wie er uitverkoren zijn, maar wel dat er een uitverkiezing is. Dat heeft God in Zijn Woord geopenbaard. Het is van tweeën een: óf de zaligheid is aan God toe te schrijven óf de zaligheid is aan de mens toe te schrijven. De leer van het Calvinisme is: God de eer van de zaligheid! En dat is de leer van de Schrift.
Atonement
De letter L in de naam Tulip staat voor Limited Atonement, dat is beperkte verzoening. De Heere Jezus stierf niet voor alle mensen. De Heere Jezus stierf voor de uitverkorenen. Het offer van Christus zou wel genoegzaam zijn voor allen, maar het is niet bestemd voor alle mensen. In Jesaja 53 vers 13 lezen we dat Hij ‘veler zonde’ gedragen heeft. We lezen in Mattheüs 26 vers 28 dat het bloed van de Heere Jezus voor velen vergoten wordt. Christus zegt in Johannes 10 vers 11 dat de Goede Herder Zijn leven stelt voor de schapen. In Johannes 17 vers 9 zegt Hij: Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn uwe. Verder leert Paulus in Efeze 5 de verzen 25 t/m 27 dat Christus Zich overgegeven heeft voor Zijn gemeente. Kortom, degenen die leren dat de Heere Jezus voor allen gestorven is, doen de waarheid geen recht. Het is de oude dwaling van het Remonstrantisme
Irresistible Grace
De letter i in de naam tulip staat voor ‘Irresistible Grace’. In onze taal luidt dat: onwederstandelijke genade. De inwendige roeping kan niet worden verworpen. De Heilige Geest verbreekt en vermurwd het hart. Paulus zegt daarvan in Romeinen 9:16. ‘zo is het dan niet desgene die wil, noch desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods’. En we lezen in Filippenzen 2:13 ‘want het is God Die in u werkt beide het willen en het werken, maar Zijn welbehagen. Johannes schrijft in Johannes 6: 28-29 dat het geloof een werk van God is. En in Handelingen 13:48 lezen we dat er zoveel geloofden als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. In Johannes 1 lezen dat de wedergeboorte niet spruit uit de wil des mans. Christus zegt in Johannes 6:30 dat al wat de Vader Hem geeft tot Hem zal komen. Kortom, al degenen die de genade laten afhangen van de wil van een mens doen de Schrift geweld aan. Men slaat zo door in het appel dat men God afhankelijk maakt van de mens. Zo spreekt een Calvinist niet.
Perseverance of the Saints
De letter ‘p’ staat voor Perseverance of the Saints, dat is de volharding der heiligen. Gods kinderen kunnen hun verlossing niet verliezen! Dat hangt niet af van hun eigen krachtinspanning. De zaligheid ligt vast in de verkiezing van de Vader, de verlossing van de Zoon en de toepassing van de Heilige Geest. De Bijbel is hierin ook duidelijk. In Johannes 10:27-28 zegt Christus dat Zijn schapen nooit verloren zullen gaan. In Johannes 6:47 wordt het geloof in Christus verbonden aan het eeuwige leven. In Romeinen 8:1 garandeert Paulus dat er geen verdoemenis is voor degenen die in Christus Jezus zijn. In 1 Korinthe 10:13 staat dat God de Zijnen nooit beproeft boven hun vermogen. In Filippenzen. 1:6 lezen we dat God, Die het goede werk begon, datzelve ook zal voleindigen tot op de dag van Jezus Christus. Wat is het een arme leer om de grond van de zaligheid te leggen in de inspanning van mensen. Zo spreekt het Calvinisme niet!
Ds. A. Schot,
Kerkbode Ger. Gem. Nunspeet, 2016